In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Adverteren op Instagram

Tot op heden had Instagram geen verdienmodel, maar daar komt verandering in. Facebook heeft Instagram in 2012 overgenomen en die grote investering willen ze natuurlijk graag terugverdienen. Dit willen ze bereiken door advertenties te plaatsen binnen de app. Het adverteren was in de VS al geïntroduceerd en dat bleek zo succesvol te zijn dat het uitgebreid gaat worden naar meerdere landen: Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk om te beginnen.

Hoe werkt het adverteren op Instagram?

Momenteel wordt het adverteren in beperkte mate getest door grote merken in de VS. De Instagram gebruikers krijgen de foto’s en video’s in hun feed te zien van merken die ze nog niet volgen. De uitgelichte foto zal herkenbaar zijn door het woord ‘sponsored‘ rechtsboven in, waar normaal de tijdsaanduiding staat.

InstagramAds650

Binnen Instagram zal er voornamelijk getarget worden op hashtags. In de toekomst kunnen de targeting mogelijkheden veel groter zijn, aangezien Instagram een onderdeel van Facebook is. Als de koppeling tussen Instagram en Facebook ook voor het adverteren gemaakt wordt, dan zullen bedrijven dus kunnen targeten op profielinformatie zoals dat ook bij Facebook adverteren het geval is. Hiermee kunnen specifieke doelgroepen getarget worden, die voor het bedrijf interessant zijn. De kosten zullen waarschijnlijk berekend worden per klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM), zoals dat ook bij Facebook adverteren werkt.

Uitbreiding Instagram adverteren in 2015

Op dit moment worden de advertentiemogelijkheden voorzichtig geïntroduceerd in Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Reden hiervoor zou zijn dat Instagram de gebruikers niet wil afschrikken door het tonen van advertenties. Instagram heeft aangekondigd in de toekomst het adverteren uit te breiden naar meerdere landen. Wanneer dit in Nederland beschikbaar zal zijn is op dit moment nog niet bekend.

instagram-adverteren

Wilt u adverteren op Instagram? Binnenkort is het mogelijk. In de VS is in april een eerste test gedaan met Instagram adverteren in de vorm van zogenaamde Brand Carousel Ads. Dit ziet er als volgt uit:

Het is momenteel al wel mogelijk om een ‘sponsored label’ te hebben op Instagram. Dit biedt echter geen link naar de product pagina of website. Instagram adverteren biedt dit wèl, namelijk in de vorm van een aparte ‘Learn More’ button (zie video hierboven).

Waarom Instagram adverteren?

Instagram is met name populair onder een jonge doelgroep. Het kan dus interessant zijn voor merken / bedrijven die naast Facebook Adverteren adverteren op Facebook, LinkedIn en bijvoorbeeld AdWords hun doelgroep op een goede manier willen bereiken. Instagram heeft momenteel ca. 2 miljoen gebruikers in Nederland, ongeveer 70% van de gebruikers is tussen de 18 en 44 jaar oud en iets meer dan de helft van de gebruikers is vrouw.

Met name voor producten of diensten waarbij emotie een rol speelt in de branding kan de inzet van het adverteren op Instagram interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Reizen
  • Mode / Fashion
  • Beauty
  • Food
  • etc.

Op de hoogte blijven van Instagram adverteren?

Wij zijn dagelijks bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media. Wil jij straks als één van de eersten gebruik maken van Instagram adverteren? Vul dan onderstaand contactformulier in, dan nemen wij contact met je op zodra Instagram adverteren beschikbaar is:

Deel deze blog