In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Marketing automation, Online marketing strategie

6 effectieve manieren om online leads te genereren in B2B

Als marketeer in B2B ben je verantwoordelijk voor het online genereren van leads. Daar zijn veel manieren voor en bovendien is het belangrijk om te definiëren wat een lead dan precies is. Hierover maak je afspraken met de salesafdeling binnen je bedrijf en je stemt de kwaliteit af.

En dan kan het best lastig zijn om vervolgens online leads te generen die kwalitatief ook nog eens de moeite waard zijn. In deze blog geven we je 6 tips om kwalitatieve online leads te genereren:

  1. Organiseer lunch & learns: binnen de B2B wereld is buiten de deur lunchen een algemeen geaccepteerd gebruik. Waarom dan niet van de gelegenheid gebruik maken om jouw prospects uit te nodigen op een inhoudelijke lunch & learn bij jou op kantoor? Je hebt vervolgens ruim een uur de tijd om je verhaal te doen terwijl de deelnemers genieten van een relaxte lunch en daarnaast ook nog eens kunnen netwerken met mensen in hun werkveld. Zelf organiseren wij al enkele jaren met succes een maandelijkse lunch & learn, check die hier.  Lees onze eerdere blog over het organiseren van een lunch & learn.
  2. Voeg een chat-functionaliteit toe aan je website: wist je dat tussen de 1 en 3% van je webbezoekers een chat aangaan als je die aanbiedt? En dat vervolgens 20% converteert naar een online lead? Wat moeten we nog meer zeggen om je te overtuigen om een chat-functionaliteit op je site toe te voegen. Technisch is dat vaak eenvoudig in te richten. Je moet het natuurlijk ook wel in je organisatie inrichten maar dat is eenvoudiger dan je denkt. Je kunt de chat aanzetten wanneer je tijd hebt en als je geen tijd hebt dan zet je hem uit. Er is dan geen chat zichtbaar op de site. Je kunt er zelfs voor kiezen de hele chat oplossing uit te besteden! Lees onze eerdere blog over de inzet van chat.
  3. Maak een kennisbank op je site: je hebt vaak allerlei downloads die je wilt delen met je prospects. Denk aan whitepapers, case studies, checklists en infographics. Je kunt deze natuurlijk overal op je site aanbieden, maar het is voor bezoekers heel makkelijk om dit allemaal op één plek te vinden: de kennisbank. Je vindt deze ook op onze site (bovenin of mobiel in het menu). Wij adviseren daarbij om downloads aan te bieden middels progressive profiling formulieren. De online leads (prospects) krijgen dan afhankelijk van het aantal keer dat ze iets downloaden steeds andere vragen. Hiermee maak je het profiel van een online lead steeds completer. Lees meer over progressive profiling.
  4. Maak gebruik van co-marketing met je leveranciers: veel bedrijven, met name in de ICT, krijgen vanuit hun leveranciers de toegang to allerlei co-marketing materialen en budgetten. Content is vaak één van de bottlenecks in online leadgeneratie campagnes. Door gebruik te maken van de materialen van leveranciers kun je vaak een snelle slag maken. Allerlei onderzoeksrapporten, casestudies en whitepapers kun je vaak co-branden met je eigen logo en aanvullen met je eigen teksten. In onze ervaring is dit een een zeer doeltreffende manier om online leads te genereren.
  5. Organiseer webinars: in de VS een no-brainer, maar in Nederland vaak nog gezien als een ‘lastige’ klus. Terwijl de opzet eigenlijk vrij eenvoudig is en de technische realisatie ook. Wij geven hierbij wel als tip om een goede promotie op te zetten voor ieder webinar. Hierbij kun je gebruik maken van LinkedIn Advertising (Lead Ads), Facebook Advertising en e-mailmarketing. En uiteraard een pop-up op je website. Tijdens de webinar kun je polls houden met relevante vragen aan je online leads. Vergeet niet de rapportage met deze antwoorden te downloaden en in je CRM- en marketing automation systeem mee te nemen! Bonustip: wij zien dat de succesvolste webinars altijd een externe spreker hebben. Denk aan een klant of een industry expert.
  6.  Organiseer een industry event: in B2B zijn er allerlei mogelijkheden om een event te sponsoren, een round-table voor te zitten of te spreken op een seminar. Ons advies: don’t build your house on rented land! Organiseer daarom een eigen event in jouw branche. Wij organiseren zelf sinds een aantal jaar de Marketing Technology Day. Voordeel is dat je zelf bepaalt wie er spreekt, welke sponsors je accepteert en hoeveel gasten er komen (betaald of onbetaald). Daarnaast heb jij dan het hele proces rondom de online leadgeneratie in handen.

Online leads genereren: marketing automation is de Haarlemmer olie!

Bovenstaande zaken kun je allemaal organiseren en je zult er gegarandeerd online leads mee genereren. Het wordt echter wel een heel karwei om dit allemaal in je CMS, Excel lijstjes en je CRM vast te leggen en op te volgen. Het is daarom zeker raadzaam om gebruik te maken van marketing automation voor je online leadgeneratie. Niet alleen stroomlijnt het je marketing, het zorgt er tevens voor dat de juiste boodschap naar de juiste prospects gaat op het juiste moment. Lees alles over marketing automation en download de business case op onze site.

Meer weten over online lead generatie? Bezoek onze lunch & learn!

Wil je meer weten over het genereren van online leads en de inzet van marketing automation? Schrijf je dan hier gratis in voor onze maandelijkse lunch & learn.

Deel deze blog