In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Bots, Marketing automation, Online marketing strategie

5 tips voor inzet van chat in je B2B inbound marketing

We investeren als marketeers heel veel tijd om middels inbound en content marketing autoriteit op ons gebied te worden en daarmee bezoekers naar onze website te krijgen. Soms zien we hiermee wel een stijging van honderd procent of meer binnen een jaar. De vraag is natuurlijk of je conversie op dezelfde voet meestijgt. Inzet van chat op je website kan daarbij helpen. Hieronder 5 tips.

Chat is irritant. Niemand gebruikt het!

Net als bij de inzet van bijvoorbeeld pop-ups voor nieuwsbrieven en retargeting is het vaak de persoonlijke voorkeur van de marketeer die hierin speelt. Wij gaan liever uit van de cijfers. Wist je dat tussen de 1 en 3% van je bezoekers uiteindelijk op een chat ingaan? Zoveel conversie haal je bijna op geen ander medium. Vervolgens converteert gemiddeld 20% naar een saleslead in een B2B omgeving. Dit zijn cijfers afkomstig van Nick Blom, CEO van LivechatService. Hij gaf deze onlangs tijdens een presentatie op de Marketing Guys Marketing Meetup.

Chat is daarmee een uiterst relevant sales en support middel binnen je B2B inbound en content marketing. Wij hebben het op onze site rechtsonder (als we online zijn uiteraard):

b2b inbound marketing

5 Tips voor B2B chat

Nick gaf tijdens de Meetup nog meer tips waarmee je als marketeer je voordeel kunt doen als je chat gaat inzetten.

  1. Positie chat rechtsonder: ervaring leert dat het het meest effectief is als je (op desktop) de chatfunctie rechtsonderin het scherm zet;
  2. Gebruik een chat die pro-actief openklapt: vergelijk het met een winkel waar je rondloopt en je na enige tijd wordt aangesproken. Zelf had je wellicht niemand aangesproken. Ervaring leert dat je de chat echt open moet laten klappen (na 30 seconden) en pro-actief de vraag moet stellen of je de bezoeker kunt helpen;
  3. Naam van persoon die chat: vreemd genoeg is de naam van degene die achter de chat zit ook van belang. In sommige branches werken vrouwelijke namen beter dan mannelijke en omgekeerd. Testen dus!
  4. Doe het er niet bij: het is van belang dat je binnen 30 seconden een vraag beantwoordt. Daarom kun je het er niet even bij doen. Zorg ervoor dat de rollen zijn toegewezen in je bedrijf;
  5. Maak het niet te persoonlijk: je krijgt veel data te zien van de chatters, bijvoorbeeld wat ze allemaal hebben bekeken maar soms (als je marketing automation inzet) ook de namen van bezoekers. Gebruik dit zorgvuldig. Bezoekers zien dit vaak als inbreuk op hun privacy en verlaten de site.

Chat inzetten? Marketing Guys helpt je!

Wil je chat gaan inzetten binnen jouw bedrijf en de content strategie die je inzet? Wij helpen je met advies. Neem vrijblijvend contact met ons op via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digitaal strateeg en oprichter van Marketing Guys

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!