In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

5 succesvolle voorbeelden van geautomatiseerde e-mails

Wist je dat openingsratio’s van geautomatiseerde e-mails 2 keer zo hoog zijn als die van standaard e-mailnieuwsbrieven? De clicks zijn zelfs gemiddeld 4 keer zo hoog als gemiddeld! Dit blijkt uit een onderzoek van Yesmail op basis van 24 miljard verzonden e-mails.

Dat is ook een van de redenen dat vooral grotere bedrijven (>250 werknemers) dit uiteraard doen, getuige een onderzoek gepubliceerd op e-Marketer. Het is echter een techniek die relatief eenvoudig in te zetten is, ook door kleinere bedrijven. Het is een standaard onderdeel van de meeste e-mailmarketing software (zoals Mailchimp) en uiteraard van de marketing automation software pakketten (zoals Act-On). Reden voor ons om hieronder 5 voorbeelden te geven van manieren om geautomatiseerde e-mails in te zetten.

Voorbeelden van geautomatiseerde e-mails

  1. Welkomst e-mail aan nieuwe klanten: middels deze flow stuur je een serie van e-mails aan nieuwe (of potentiële) klanten. In het Engels worden dit ook wel Onboarding Series genoemd. In een aantal stappen verwelkom je de klant en zorg je ervoor dat deze tevreden is, eventueel een extra aankoop doet of ondersteuning krijgt wanneer dat nodig is;
  2. Verlaten winkelmandjes (abandoned cart): zowel in B2C webshops als in een B2B omgeving -waar formulieren niet helemaal worden ingevuld- te gebruiken. Bezoekers maken om allerlei redenen hun aankoopproces niet af, soms is dat simpelweg omdat er een slechte verbinding is, iemand aan de deur staat of een creditcard zo snel niet wordt gevonden. Middels een geautomatiseerde herinnering attendeer je hen erop dat er nog een artikel in het winkelmandje sit;
  3. E-mails aan bekende websitebezoekers: als je gebruik maakt van marketing automation software kun je ook bekende bezoekers (tot op naam en e-mailadres) herkennen op je website en hen gesegmenteerd een e-mail sturen. Denk bijvoorbeeld aan een B2B proces waarbij de aankooporiëntatie soms maanden kan duren. op het moment dat een bezoeker op de site komt wordt deze herkend en stuur je deze bezoeker gericht een e-mail met relevante informatie op dat moment;
  4. Gerichte vervolgcampagnes op generieke e-mailcampagnes: als je nu al ‘normale’ e-mailcampagnes verstuurd is het een logische stap om een gerichte vervolgcampagne te doen op de lezers die in de e-mail een bepaalde actie hebben gedaan, bijvoorbeeld op een artikel hebben geklikt. Op basis van die click stuur je geautomatiseerd vervolginformatie.
  5. Lead nurturing programma’s: marketing automation software heeft bijna standaard de mogelijkheid om lead-nurturing programma’s in te richten. Hierbij automatiseer je het aankoopproces middels (o.a.) e-mails, zeer gericht op segmenten. Lees alles over lead nurturing hier…

Er zijn natuurlijk tal van andere geautomatiseerde e-mailflows te bedenken, bovenstaande 5 zijn echter een mooi vertrekpunt!

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys. Wil je meer weten over dit onderwerp of een keer een vrijblijvende afspraak? Neem dan contact op via 033-7270250 of online via het contactformulier.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deel deze blog