In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Marketing automation

5 slimme tips om te scoren met e-mailmarketing via marketing automation

E-mailmarketing is nog steeds het marketingkanaal met de hoogste conversie. Dat blijkt iedere keer weer uit onderzoeken, zoals ‘The State of Emailmarketing’ van Smart Insights:

Het wordt echter de laatste jaren steeds moeilijker om in de inbox van je geadresseerden te belanden. E-mailclients worden steeds intelligenter en filters zorgen ervoor dat je al heel snel in de ‘spam’ of ‘ongewenste’ mailbox komt. Kortom, je deliverability gaat omlaag. Die deliverability wordt door veel factoren beïnvloed, onder andere de open-rates en click rates van je mails hebben invloed. Om ervoor te zorgen dat jouw rate weer omhoog gaat is er 1 zaak heel belangrijk: relevantie. Als je ervoor zorgt dat je e-mail relevante content bevat zullen open-rate en click rate snel omhoog gaan. Middels marketing automation en conversie optimalisatie realiseer je relevante mails! In deze blog 5 tips waarmee je direct aan de slag kunt.

1. Relevante e-mails door juiste segmentatie in je marketing automation

Middels marketing automation software breng je het online gedrag van je bezoekers in kaart. Op basis van hun surf- en clickgedrag kun je segmenten aanmaken op interessegebieden. Zo kun je een segment maken van bezoekers van bepaalde landingpages in de laatste x-dagen, mensen die bepaalde social posts hebben aangeklikt of mensen die op bepaalde onderwerpen in e-mails klikken. Eenvoudig aan te maken in je marketing automation software. Zulke segmenten kun je vervolgens als basis gebruiken voor je e-mails. Wij hebben bijvoorbeeld de volgende interessegebieden gedefinieerd voor Marketing Guys:

Naast deze interessegebieden kun je ook denken aan een scheiding op klant- of prospectniveau, interesse in events etc. Als je vervolgens de mailing verstuurt zorg je ervoor dat je enkel die segmenten selecteert.

2. A/B testen

Iedere marketing automation of e-mailmarketing softwaretool heeft standaard de optie A/B testen. Onze ervaring leert echter dat een groot deel van de online marketeers deze optie in de praktijk niet gebruikt. Vaak omdat het als omslachtig wordt gezien en het voordeel niet duidelijk is. Bij e-mailmarketing gaat het vaak om de aantallen; als je middels een A/B test een 20% hogere open rate en/of clickrate kunt krijgen dan is het vaak die extra tijdsbesteding meer dan waard. Doen dus, dat A/B testen!

 

3. Landingpages testen met conversie optimalisatiesoftware

Nadat een nieuwsbrieflezer een link heeft aangeklikt is er een bepaalde verwachting van een landingpage. Vaak merken we dat hierbij aannames worden gedaan vanuit de marketeer. Een slogan die bij Marketing Guys veelvuldig wordt gebruikt: Assumption is the mother of all fuck-ups. Dat geldt zeker voor websites. Zorg ervoor dat je conversietools gebruikt om te valideren of jouw aannames kloppen. Dat is niet moeilijk of duur: Visual Website Optimizer of Hotjar installeer je eenvoudig en geeft je voor een paar tientjes een schat aan informatie. Denk dan aan heatmaps (waar klikken mensen), scroll maps (hoe scrollen mensen over je site) en het doormeten van formulieren (waar haakt iemand af in een formulier). Als je daar wat hulp bij nodig hebt, helpen we je graag, meer info vind je hier. Bekijk hieronder ook eens de video van Hotjar:

4. Zorg voor een goede opt-out pagina

Onderin een e-mail staat verplicht de opt-out link. Veel marketeers zien dat als een noodzakelijk kwaad. Je kunt het echter ook in je voordeel gebruiken door in plaats van enkel een uitschrijf-knop te tonen de uitschrijver de keuze te geven om wel geïnformeerd te blijven over bepaalde onderwerpen of met een lagere frequentie. Maak dus een goede opt-out of e-mailvoorkeuren pagina. Emerce heeft bijvoorbeeld volgende pagina:

5. Gebruik dynamic content op basis van profielen

De laatste tip die we geven is een super interessante maar niet binnen ieder marketing automation pakket mogelijk. Binnen Act-On marketing automation zit de mogelijkheid om op basis van segmenten bepaalde inhoud van een nieuwsbrief wel of niet te tonen. Het kan dus zijn dat een nieuwsbrief 6 onderwerpen bevat waarvan er aan de ene ontvanger 3 en aan de andere 4 of 5 worden getoond. Dat alles op basis van zijn interesse. Een voorbeeld:

Ondersteuning in je marketing automation of wil je ermee starten?

Bij Marketing Guys zijn we gek van marketing technology en marketing automation. Wil jij daar mee starten, dan hebben we een Snelstartgids die je hieronder kunt downloaden:

Download Snelstartgids Marketing Automation

Je mag ons natuurlijk ook altijd even bellen op +31337370250 of voor een live demo van de mogelijkheden van marketing automation een Lunch & Learn bezoeken. Zie daarvoor deze pagina.

Deel deze blog