In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Dashboarding, Marketing automation, Marketing Technology

5 Marketing tools die iedere B2B marketeer moet hebben

Om succesvol te zijn in je online marketing als B2B marketeer heb je tooling nodig. Maar welke tooling is noodzakelijk, wat doet het en welke marketing tools zijn een ‘nice to have’? Wij zetten het hieronder voor je op een rij.

Online marketing tools: Need to haves

Vanuit Marketing Guys hebben we al vele jaren ervaring met allerlei marketing technology oplossingen en online marketing tools: we kunnen daarom een goede selectie maken van de tools die wij noodzakelijk achten en de tools die niet voor iedereen strict noodzakelijk zijn maar bijvoorbeeld relevant zijn in een later stadium of in een specifieke branche. Hieronder onze 5 categorieën met de ‘Need to haves’:

1. Inzicht via realtime dashboard en analytics

Iedere succesvolle strategie start met de formulering van doelstellingen of KPI’s. Om goed te sturen heb je inzicht in de cijfers nodig en ons inziens realtime. Het heeft geen zin om pas bij te sturen na het opmaken van een maandrapportage. Wij adviseren daarom voor het inzicht in resultaten in ieder geval volgende 2 tools:

  1. Google Analytics: zorg ervoor dat je Google Analytics goed inricht. De basis is vaak niet voldoende. Zaken als het instellen van doelen en het inzichtelijk maken van de attributie zijn essentieel om de juiste beslissingen te maken. Hulp nodig? Klik hier voor info.
  2. Realtime Dashboarding: naast Google Analytics zijn er nog veel meer tools en databronnen die je wilt zien. Een realtime dashboard geeft in 1 oogopslag inzicht in alle databronnen die je wilt. Denk aan CRM, automation, connversie en advertising data. Meer weten? Schrijf je gratis in voor de lunch & learn Realtime Dashboarding. Een voorbeeld dashboard:

2. Marketing automation

In B2B heb je vaak te maken met wat langere salescycli. Om steeds top of mind te blijven bij de prospects en goed inzicht te hebben in de warme klanten op dit moment is een goed marketing automationpakket onontbeerlijk. Het stelt je in staat om veel te automatiseren zoals: lead scoring, lead nurturing, e-mailmarketing, segmentatie en webprospecting. Er zijn allerlei pakketten beschikbaar, een totaaloverzicht vond je in een eerdere blog van ons. lees die hier ‘Wat is de beste marketing automation software?’. Wil je een keer marketing automation in de praktijk zien en met vakgenoten sparren? Schrijf je dan in voor onze maandlijkse gratis Lunch & Learn Marketing Automation:

3. Zoekmachine ranking SEO tools

Zoekmachine marketing is vaak de basis van online marketing. toch zien we in de praktijk dat zaken als een SEO audit en monitoring van keywords niet, of niet structureel gebeuren. Er zijn een aantal tools die je daarbij kunnen helpen. In de basis kun je al veel met Google Search Console en de AdWords Keywordplanner. Maar zaken als het meten van de posities van je keywords en meer geavanceerde zaken zoals crawling en Onsite SEO kun je het beste doen met de tools Advanced Website Ranking en Screaming Frog. Lees meer over SEO optimalisatie.

4. Conversie optimalisatie

Als je bezoekers op je website hebt wil je die vervolgens graag laten converteren naar orders of leads. Om de conversie te verbeteren is gebruik van conversie optimalisatie software noodzakelijk. Door gebruik te maken van Visual Website Optimiser en Hotjar breng je middels heatmapping en scrollmapping in kaart hoe mensen zich over je website bewegen. Ook raden we je aan om continu A/B tests van pagina’s uit te voeren en formulieren door te meten op afhakers. Meer informatie over conversie optimalisatie.

5. Tools voor advertentie creatie, beheer en optimalisatie

Bijna iedere B2B marketeer is naast de organische vindbaarheid ook bezig met online advertising. Dit kan zijn in de vorm van zoekmachine adverteren, display advertising en bijvoorbeeld social media advertising. Hiervoor gebruik je de tools AdWords, Facebook Ads (voor Facebook en Instagram), eventuele programmatic platforms en overige social management tools zoals LinkedIn Advertising. Om dit beheersbaar te houden raden wij je aan de belangrijkste resultaten weer terug te laten komen in je realtime dashboard:

Deze need to haves zijn een basis voor succes als online marketeer in B2B. Wij hebben er daarom voor gekozen om deze tools kosteloos in onze Managed Marketing Technology pakketten mee te leveren. Want in onze optiek start succes met het juiste gebruik van de resources. Een slim plan (5 stappen in ons geval), een pragmatische aanpak gebaseerd op een goede strategie. Vervolgens vormen wij met jou samen het dreamteam op marketing gebied. Onze specialisten gebruiken de tools zoals ze bedoeld zijn en halen het optimale uit de mogelijkheden.

 

Deel deze blog