In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Social Media

5 tips om effectiever te adverteren op Facebook

Marketing Guys is door NRC gevraagd om input te leveren voor een artikel over Facebook Adverteren. Lees het artikel en de bijbehorende video. We hebben daar veel reacties op gehad en geven daarom in deze blog nog een aantal aanvullende tips om nog effectiever te adverteren op Facebook. We hopen dat het je als marketeer zal helpen het optimale uit je campagnebudget te halen!

1. Doelstelling campagne bepaalt advertentieformaat

Er zijn allerlei verschillende soorten Facebook Ads die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld: gesponsorde berichten, Lead Ads, retargeting, banners en custom audiences. Realiseer je dat met deze verschillende vormen vaak ook verschillende doelstellingen bereikt kunnen worden. Stel dus eerst voor jezelf vast wat je precies wil bereiken en kies dan de juiste vorm. De doelstellingen die je zou kunnen nemen zijn bijvoorbeeld websiteconversies, clicks naar de site en aantal app-installaties. Facebook heeft hiervoor zelf een handige tool waarmee je eenvoudig het juiste advertentieformaat kiest bij jouw doelstelling: de ‘Gids voor advertenties’.

Facebook gids

2. Doelgroep inzichtelijk met Audience Insights

Om goede resultaten te behalen is inzicht in je doelgroep essentieel. Dit kun je heel goed krijgen door de Audience Insights van Facebook, hiermee definieer je je doelgroep voordat je start.

Facebook Insights

3. Werk met meerdere advertentiegroepen en advertenties (testen)

Als je een advertentieformaat gebruikt voor een bepaalde doelgroep is het aan te raden om een aantal versies van je advertenties te maken. Het is namelijk nooit vooraf te bepalen of je advertentie succesvol zal zijn en daarom raden we je aan om te testen. Maak bijvoorbeeld variaties in tekst en beeld, maar vergeet ook niet verschillende advertenties te maken voor bestaande klanten (via custom audiences of gericht op je bestaande likers van je pagina) en potentiële klanten. Meten is weten en de resultaten zijn direct zichtbaar.

Behalve het testen van advertenties is het ook raadzaam om advertentiegroepen te testen. Zo maak je inzichtelijk welke doelgroep beter presteert. De best presterende doelgroep krijgt het grootste gedeelte van het budget, waardoor je meer conversies behaalt. Eenzelfde testvariant kan worden ingezet voor het campagnetype. Houdt er wel rekening mee dat het testen van extra advertentiegroepen en/of campagnes vaak extra budget vergt.

4. Gebruik opvallende afbeeldingen en teksten

Je kunt natuurlijk hele effectieve advertentieteksten schrijven, maar in de praktijk zijn het vaak de afbeeldingen die opvallen en waar mensen op klikken. Die afbeeldingen bij de advertenties mogen overigens maximaal 20% tekst bevatten. Het is dus belangrijk om mooie en opvallende afbeeldingen te gebruiken met een juiste melding in de tekst. Wij zien in de praktijk dat die ads echt veel beter scoren! Besteed dus aandacht aan het beeldmateriaal.

Beeld in Facebook ads

5. Houd concurrentie in de gaten

Leer van jouw concurrenten, maar ook van bedrijven buiten de branche. Voor het bekijken van advertenties is het niet nodig om andere pagina’s te liken en te wachten totdat er een advertentie op je tijdlijn verschijnt. Via de Facebook bibliotheek kun je bedrijven opzoeken en hun advertenties bekijken. Ontdek hoe zij hun advertenties opbouwen en gebruik dit om tot nog betere resultaten te komen.

Verbeter jouw Facebook Ads resultaten

Marketing Guys verzorgt voor vele klanten al jaren succesvol Facebook advertentiecampagnes, zowel in Nederland als in het buitenland (bijvoorbeeld Duitsland, Engeland, de VS en Scandinavië). Wil jij jouw Facebook campagnes verbeteren of wil je ermee starten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 033-7370250 of online.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.