In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology, Online marketing strategie

Personalisatie in online marketing: 3 succesvoorbeelden

Personalisatie online marketing

Iedere marketeer weet inmiddels dat datagedreven marketing een must is. Op deze manier ben je namelijk in staat om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon af te leveren. Ik heb veel organisaties gezien en veel marketingmanagers gesproken en keer op keer blijkt hoe lastig het is om personalisatie in online marketing praktisch toe te passen. Je hebt niet alleen de juiste tools (bijv. marketing automation) nodig, maar het wordt pas succesvol met een goed doordachte marketingstrategie. Wie probeer je te bereiken, waar houden zij zich mee bezig en hoe én wanneer zijn zij te bereiken? Ter inspiratie deel ik in dit blogartikel een aantal voorbeelden van organisaties die dit allemaal goed bedacht en uitgevoerd hebben. Doe er je voordeel mee!

E-mailmarketing: ouders met jonge kinderen

e-mailmarketing-personalisatie

Sinds ik moeder ben, zijn er verschillende media die ineens interessant zijn en waar ik informatie vandaan haal. Zo lees ik regelmatig artikelen op de website van Ouders van Nu. Ook ben ik geabonneerd op hun nieuwsbrief en slagen zij er steeds weer in om mij precies op het juiste moment de juiste informatie te geven. Zij hebben zich verdiept in ouders van jonge kinderen en weten waar zij zich mee bezig houden. Zo kreeg ik rond de jaarwisseling een mail met o.a. een item over het wakker maken van kinderen tijdens de jaarwisseling. En laat dat nou net een onderwerp zijn waarover ik na zat te denken.

Niet irritant, maar relevant met remarketing

Ik hoor vaak dat mensen banners aan de zijkant op Facebook of andere sites irritant vinden als ze net op zoek zijn geweest naar een hotel voor hun vakantie. Ik begrijp wat ze bedoelen, maar ben van mening dat remarketing (het weergeven van advertenties aan mensen die eerder je website hebben bezocht) ook heel handig kan zijn. Het dient namelijk ook als reminder en dit kan regelmatig goed van pas komen. Onlangs was ik ook op zoek naar inspiratie voor mijn vakantie en kreeg ik via remarketing banners te zien van de accommodaties die ik bekeken had en vergelijkbare accommodaties. Dit zorgde ervoor dat ik weer ben gaan kijken. De vergelijkbare accommodaties maken het dat ik overweeg om mijn vakantie daar te boeken.

Nu wil je met remarketing niet ‘irritant’ overkomen. Zorg er daarom voor dat je niet eindeloos blijft adverteren. Een reminder zo nu en dan kan echter heel handig zijn. Wat bij online adverteren belangrijk is, is om na te denken over de klantreis. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen hoe lang een aankoop-/beslissingstraject duurt. Misschien is het juist slim om over een aantal weken weer eens een reminder te sturen en niet direct te stimuleren een beslissing te nemen. Wellicht bevindt jouw doelgroep zich wel weken in de oriëntatiefase en zijn zij nog niet klaar om een beslissing te nemen. In dit geval is het belangrijk om niet alleen na te denken over het moment en de frequentie van jouw boodschap, maar moet je je ook afvragen welke boodschap je communiceert. Probeer je iemand te overtuigen direct zijn vakantie te boeken óf geef je tips over de omgeving of welke bagage je wel of niet mee mag met vluchten binnen Europa. Uiteindelijk gaat het ook hier om de vraag: welke informatie is relevant?

Muziek ontdekken met Spotify

Spotify is wat mij betreft een voorbeeld van een organisatie die heel goed gebruik weet te maken van data en dit vervolgens inzet om te personaliseren. Speciaal voor jou stellen zij een ‘Discover Weekly’ samen. Dit doen ze op basis van de data die jij hen geeft. Ze bekijken de muziek die jij luistert en stellen met een algoritme vast welke andere muziek ook bij jou in de smaak kan vallen. Ik vond een mooie visual die weergeeft hoe dit algoritme werkt.

personalisatie-spotify

 

Bron: Quartz

Personalisatie met marketing automation

Deze voorbeelden van Ouders van Nu, de reisorganisatie en Spotify komen tot stand doordat de betreffende organisaties data hebben verzameld over mij en dit hebben gebruikt voor hun communicatie-uitingen. Deze data kun je alleen verzamelen door de juiste tooling. Act-On is zo’n tool. Hiermee verzamel je data van bezoekers op jouw website die hiervoor toestemming hebben gegeven. Je ziet welke webpagina’s door wie bekeken worden, wat iemand download en welke onderwerpen in e-mails deze persoon interessant vindt. Vervolgens kun je deze persoon alleen de content sturen die aansluit bij zijn of haar interesses.

Om de tooling op de juiste manier in te zetten, zijn enkele zaken essentieel. Wij schreven hierover een klantcase. Je leest over de learnings en aandachtspunten voor de implementatie van marketing automation en de successen die je kunt behalen.

Nieuwsgierig? Download dan hier onze klantcase!