In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

Redenen om underdog Net-Results te overwegen: Leadscoring en segmentatie

Een tool met 13.000 gebruikers maar bijna niemand in Nederland kent het? Een collega noemde het, ik denk terecht, de underdog van de Marketing Automation platforms. Na de oprichting in 2003 begonnen ze als bureau voor het ontwikkelen van websites en online advertising. Voor veel klanten bouwden ze slimme marketing tools zodat ze inzicht kregen in welke bezoekers specifiek gedrag vertoonden. Nadat ze deze tools hadden gebundeld in een platform ontdekten ze dat er al een naam was voor dit type platform: Marketing Automation. In dit geval dus echt software die is gebouwd om aan de vraag van marketeers te voldoen. Maar waarom zou jij Net-Results moeten overwegen?

De eerste van de drie redenen om voor Net-Results te kiezen als jouw marketing automation platform is vanwege de uitstekende mogelijkheden tot segmentatie en leadscoring. Wat is er dan zo goed aan en zijn er aandachtspunten?

Waarom segmentatie en leadscore voor elke marketeer van toegevoegde waarde is.

Twee van de grootste ontwikkelingen in marketing zijn gebruik van Big Data en het personaliseren van je boodschap voor het individu. Dat lijkt een enorme tegenstelling, maar segmentatie en leadscore zorgen ervoor dat jij als marketeer de data die je verzamelt kan inzetten om je communicatie persoonlijk te maken.

Hoe werkt dat? Je groepeert je contacten op basis van gedrag, profiel en andere eigenschappen. Als eenvoudig voorbeeld maak je twee groepen: mensen die meer op rode knoppen klikken en een groep bij wie het tegenovergestelde juist waar is. Hierdoor heb je de optie om e-mails met de juiste kleur knoppen te sturen naar de juiste groep contacten.

Ingewikkelder is het als je je communicatie wil aanpassen aan de fase van het aankoopproces waarin een lead zich bevindt. Om dit voor elkaar te krijgen, is leadscore van groot belang. Je kent punten toe aan gedrag en profielinformatie die als koopsignalen worden gezien. Doordat contacten punten verzamelen, kun jij je communicatie aanpassen aan mensen die al meer engaged zijn en mensen die nog vroeg in het koopproces zitten.

Net-Results biedt een paar opties die maar in weinig pakketten voorkomen. Ik loop je door drie uitzonderlijke manieren van segmenteren en leadscoring heen.

Handige Segmentatie en Leadscore

Video

Net-Results inventariseert automatisch welke video’s er op de door jou gekoppelde websites staan. Het is mogelijk om onderscheid te maken tussen welke leads afzonderlijke video’s bekeken hebben. Sterker nog, het is mogelijk om dat onderscheid te baseren op wie er 25%, 50%, 75% of 100% van je video heeft gezien. Dit is handig om engagement per persoon te meten, maar ook om te zien of de door jou gemaakte video’s je doelgroep tot het eind weten te boeien. Niet iedereen hoeft 75% of meer van je video over onderwerp A te bekijken. Als je maar kan meten dat bijbehorende doelgroep A dat wel doet.

Leadscoring op basis van video

Onderscheid tussen Account en Contact data

In veel software is het mogelijk om profielinformatie zoals functietitel mee te nemen in de leadscore. Voorbeeld: Geef mensen met Manager in hun titel 10 punten extra en contacten met Chief in hun titel 25 punten. Omdat Net-Results werkt met een onderscheid tussen contanten en Accounts (bedrijven) kan je combinaties maken. Als je Chief in je funtietitel hebt staan en bij een account werkt met tussen de 5.000 en 10.000 medewerkers pas je goed in onze doelgroep dus krijg je veel punten.

UTM Tags

Neem de herkomst van leads mee in jouw beslissing of gedrag een koopsignaal is. Een lead die met een gerichte campagne binnen is gehaald, kan meer waard zijn dan een toevallige voorbijganger. En iemand die vanuit een HR e-mail op de site komt is wellicht geïnteresseerd in welke diensten/producten je levert maar de kans dat het tot verkoop leidt, is maar klein. Een van de manieren die Net-Results aanbiedt om hier onderscheid in te maken, is leadscore gebaseerd op UTM Tags. UTM is een methode om te analyseren vanuit welke externe bronnen website bezoek wordt gegenereerd. Als je al met UTM werkt, is Net-Results een enorme stap richting ROI berekenen van je marketinginzet en -communicatie.

Dit klinkt te mooi om waar te zijn

Uiteraard zijn er aandachtspunten. Personalisatie en gerichte communicatie is in Net-Results prima te realiseren. Maar dynamische content gebaseerd op deze segmentatie is iets wat nog op hun roadmap staat. Dynamische content is bijvoorbeeld dat je één e-mail stuurt, maar dat de content word aangepast aan de doelgroep die je wil aanspreken. Je moet nu dus nog losse e-mails aanbieden per segment om deze gerichte aanpak te realiseren. Naar verwachting is deze feature wel dit jaar al beschikbaar.

Mijn conclusie: marketeers die op een moderne manier met data willen omgaan, moeten Net-Results meenemen in de opties voor een marketing automation tool. Leadscoring en segmentatie met Net-Results is intuïtief en uitgebreid. De belangrijkste eigenschappen zijn:

  • Segmentatie op basis van kijkgedrag
  • Onderscheid en combinaties tussen Accounts en Contacts
  • Leadherkomst analyseren en meenemen in je communicatie door UTM Tags

Hierdoor bereik je je doelgroep beter en analyseer je leads tot in detail.

 

Lees volgende week ook reden twee om Net-Results te overwegen: “Uitstekende samenwerking met sales.”

Deel deze blog