In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

3 manieren om Snapchat in travelmarketing te gebruiken

Vraag een gemiddelde 30-plusser of hij Snapchat gebruikt en je krijgt één van volgende antwoorden: “ik heb het wel geïnstalleerd, maar gebruik het niet”, “ik snap niet hoe het werkt” of “nee, ik gebruik Facebook en Instagram al!”. Zelden kom je een actieve gebruiker van boven de 30 tegen. En juist dat maakt Snapchat zo’n interessant medium voor de marketing naar de leeftijdsgroep eronder. Jongeren gebruiken Snapchat massaal en ouderen blijven er weg. Wat wil je nog meer als jongere? Voor de reisbranche is het best een interessant medium in hun travelmarketing maar het vraagt wel een andere manier van denken dan de travelmarketing op andere kanalen. Misschien dat er daarom nog maar 13% van de aanbieders in de reisbranche op Snapchat zit:

Als je travelmarketeer bent en reizen of plaatsen promoot onder de jongere doelgroep, dan kan Snapchat best wat toevoegen. Hoe dan? Dat lees je in deze blog met 3 praktische tips voor travelmarketeers om met Snapchat aan de gang te gaan.

Voor je start: het grote verschil tussen Snapchat en Instagram, Pinterest en Facebook

Als travelmarketeer gebruik je vast Instagram al wel, je maakt bijna zeker gebruik van Facebook. Dit zijn social platforms die gemaakt zijn om als individu met de wereld te spreken (one-to-many). Jouw posts zijn te lezen door iedereen of door jouw vrienden. Pinterest is daarop geen uitzondering: pins zijn te lezen door iedereen en op hun eigen boards te plaatsen. Super handig om als travelmarketeer jouw bestemming, experience of aanbieding te promoten. Snapchat is gemaakt om één-op-één te communiceren met anderen middels foto’s of video’s die maximaal een dag blijven staan. Een gebruiker deelt dus echt een eigen moment en kiest zelf met wie (en dat kan één persoon of een miljoen mensen zijn). De berichten ontvangen geen likes en in die zin is de betrokkenheid bij een post niet meetbaar: je ziet niet met hoeveel mensen het bericht van een beroemdheid of een merk is gedeeld.

Snapchat Travelmarketing tip 1: Gesponsorde lenzen & geofilters

Gebruikers van Snapchat zijn gek van filters en lenzen. Een gebruiker kan kiezen uit een standaardset aan lenzen en filters of er zelf een aanmaken. Er bestaat ook de mogelijkheid om als bedrijf gesponsorde lenzen en filters aan te bieden. Voor travelmarketing kun je bijvoorbeeld denken aan een geofilter. Deze filter kan dan gebruikt worden door bezoekers aan die locatie, je stelt er namelijk een gebied voor in waarbinnen het gebruikt kan worden. Het aanmaken van een geofilter kun je zelf doen (of uit handen geven uiteraard), een hele beschrijving voor als je het zelf wilt doen vind je hier. Een voorbeeld hiervan in de reisbranche is Disneyworld (bron: A Pinch of Pixie Dust):

Snapchat Travelmarketing tip 2: Gebruik influencers

De meeste jongeren kijken niet graag naar advertenties of gesponsorde berichten, maar volgen veel liever beroemdheden op social media. Op Snapchat gebeurt hetzelfde. Veel van de zogenaamde influencers op Snapchat kun je sponsoren. Soms zijn dit één-op-één afspraken maar kunnen er ook marketingbureaus achter de berichten zitten die worden geplaatst. Het kan dus interessant zijn om een influencer die bij jouw doelgroep en bestemming past te sponsoren. Een voorbeeld van een influencer die voor eventmarketing (AT&T en RedBull) wordt ingezet is Shaun McBride, die snapt onder de gebruikersnaam Shonduras. Gesponsorde content wordt vaak met een #ad aangegeven zoals dit voorbeeld:

Snapchat Travelmarketing tip 3: Zet Snapads in

Net als bij de andere social platforms is het bij Snapchat mogelijk om Ads in te zetten. Hiermee krijg je de mogelijkheid om gebruikers een advertentie te tonen, op Snapchat moet de gebruiker er wel voor kiezen om die te bekijken. De Snapads komen in een aantal formaten, denk hierbij aan video, app installaties, clicks naar een website en verhalen:

 

formaten-snapchat-ads

Een voorbeeld uit de reisbranche waarin Snapchat advertenties zijn gebruikt is Courtyard Marriott die een advertentie inzette tijdens de Superbowl in 2016. Tijdens de periode rondom de 50ste Superbowl zijn er ruim 6 miljoen Snapchatters bereikt waarvan 91% aangaf dit als positief te hebben ervaren. De case is uitgebreid terug te vinden via deze link.

courtyard-marriott-snapchat-travel-marketing

Toe aan Travelmarketing 3.0?

Bij Marketing Guys helpen we marketeers uit de reisbranche graag verder met innovatieve oplossingen, maar ook voor de meer traditionele campagnes zoals Facebookwedstrijden, social media advertenties en bijvoorbeeld programmatic buying kun je bij ons terecht. Benieuwd naar wat wij met jou kunnen bereiken? Neem dan vrijblijvend contact op met Elias Crum op 033-7370250 of via on contactformulier.

Tip: bekijk ook onze pagina speciaal voor Travelmarketing 3.0 hier.

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog