B2B Marketing

B2B does not mean boring marketing!

Wat is B2B marketing?

B2B staat voor Business-to-Business marketing waarbij bedrijven (of organisaties) de klanten zijn. In tegenstelling tot B2C (business-to-consumer) marketing worden er geen producten of diensten verkocht aan consumenten maar aan een persoon die werkzaam is bij een organisatie. Vaak wordt de aankoopbeslissing in B2B gemaakt door meerdere mensen binnen een bedrijf: de decision making unit (of DMU).

De technieken die worden gebruikt binnen B2B marketing zijn gebaseerd op de B2C technieken. Het grote verschil is echter dat een consument zijn of haar aankoop o.a. baseert op prijs en daarnaast op emotionele kenmerken als status en populariteit terwijl een zakelijke koper ook een beslissing neemt op basis van de winstpotentie voor de organisatie (ofwel ROI).

B2B marketing: strategie als basis voor succes

B2B marketing heeft haar eigen dynamiek. Zo is bijvoorbeeld de salescyclus langer dan in de B2C markt. Een aankoopproces kan soms wel maanden of zelfs jaren duren. Dat vereist dus ook een andere aanpak in je online (en offline) marketing. Wij werken hierbij in een 5-stappenmodel dat zich inmiddels heeft bewezen bij tientallen toonaangevende B2B organisaties.

Om de online variant vorm te geven werken we met een aantal modellen:

  • Het See-think-do-care model van Google
  • Het Marketing Guys 5 stappenplan
  • Het AIDA Model

We kijken gezamenlijk naar de doelstellingen die voor de organisatie zijn bepaald. Die vertalen we door naar ca. 5 online doelstellingen. Onze ervaring leert dat teveel KPI’s leidt tot een onoverzichtelijke brij aan info. Vervolgens kijken we naar de doelgroepen en de content behoefte die daar op iedere laag binnen het AIDA model zit Aansluitend brengen we de online kanalen in beeld. Tenslotte bepalen we met elkaar de beste conversie strategie.

Het meten van resultaten in B2B

Om te meten of je strategie in de praktijk werkt is het van belang om je resultaten inzichtelijk te maken. Hierbij maken wij bij voorkeur gebruik van een realtime dashboard. Dat heeft als voordeel dat je niet op alle tools die je gebruikt apart hoeft in te loggen maar dat je alles in 1 keer duidelijk hebt in een overzichtelijk dashboard. Denk hierbij aan data over je website (Google Analytics, SEO data en bijvoorbeeld conversies), je e-mailcampagnes, aantallen leads die je via inbound marketing verzameld hebt enzovoorts. Bekijk hieronder de video met uitleg:

Online marketingtools voor B2B: leadgeneratie

Binnen B2B is het vaak de verantwoordelijkhied van de afdeling Marketing om marketing qualified leads (MQLs) voor de Salesafdeling ter realiseren. Aan Sales vervolgens de taak om de gekwalicifeerde leads om te zetten in orders en dit allemaal netjes in het CRM te registreren. Er zijn een aantal online marketingtools die B2B marketeers goed kunnen helpen in het proces om leads te genereren:

 Marketing Automation 

Marketing automation software ondersteunt B2B marketeers tijdens het uitvoeren van de online marketing strategie, denk hierbij aan de inzet van leadnurturing, leadscoring, segmentatie in bezoekers en het herkennen van bezoekers op je website. Wij helpen je met de selectie, implementatie en de dagelijkse inzet van een goed marketing automation pakket.

 Conversational marketing & chatbots 

Drift is het platform voor conversational marketing. Het helpt bedrijven om direct online het gesprek aan te gaan met klanten door middel van een super intelligente chatoplossing. Drift is een van de snelst groeiende B2B bedrijven ter wereld, en dat is niet voor niets! Het is dus niet enkel een live chat.

 Dashboarding 

Meten is weten! Maar wat meet je dan precies en hoe zorg je ervoor dat het goed inzichtelijk is. Door middel van een realtime dashboard geven wij je inzicht in de status van al je kanalen. Denk aan conversies, SEO posities, social media kanalen, marketing automation cijfers maar ook de koppeling van je CRM-data.

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden op online marketinggebied voor IT-bedrijven zoals:

B2B marketing nieuws

om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen hebben we een aantal events en podcasts voor je op een rijtje gezet:

Ben jij actief in B2B marketing?

Wij zorgen ervoor dat je meer leads krijgt!

Ook online succes in B2B marketing?

Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Dat kan via 033-7370250 of het contactformulier. Klanten als The Datacenter Group, Grant Thornton, Flynth Accountants, AFAS en Detron gingen je voor.