In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Social Media

Wat betekent de newsfeed aanpassing van Facebook voor marketeers?

Vorige maand heeft Facebook aangekondigd dat het algoritme van de Newsfeed (Tijdlijn) wordt aangepast. Dit heeft nogal wat gevolgen voor eigenaren van bedrijfspagina’s op Facebook. Gelukkig kun je een aantal zaken doen om toch goed te te blijven scoren met Facebook marketing. Daarover in deze blog meer.

Wat gaat er veranderen op Facebook en waarom?

Op 11 januari heeft Mark Zuckerberg aangekondigd dat er een aantal zaken gaan veranderen om het netwerk weer socialer te maken. Dat wil zeggen minder posts van bedrijven, media en merken. De content van vrienden, familie en Facebook Groups krijgen voorrang. Middels deze post maakte hij dit duidelijk:

Het lijkt er dus op dat er bij Facebook geluisterd is naar de klachten rondom fake-news en de vele niet-relevante posts die getoond worden van allerlei merken. Facebook moet weer relevant worden en de tijdlijn moet berichten bevatten die jou aanspreken. Goed nieuws dus voor Facebook gebruikers!

Hoe kun je jouw doelgroep toch blijven bereiken op Facebook?

  1. Zoals hierboven gemeld in de post van Mark Zuckerberg gaat het erom ‘meaningful social interactions’ te hebben. Deze interacties kun je als eigenaar van een bedrijf bereiken door posts te plaatsen waarop mensen reageren, engaging content dus! Volgens Facebook wordt onder ‘meaningful interaction’ verstaan dat er reacties op de posts komen. Zorg er dus voor dat je posts plaatst die de lezer aanzetten tot reageren: stel vragen in je posts, schrijf over onderwerpen die op dit moment spelen en waar mensen wat van vinden.
  2. Aanvullend kun je je volgers vragen om jouw pagina actief te tonen in hun feed:
  3. Start een Facebook Group: zoals in het bericht van Facebook aangegeven worden Groups ook als relevant betiteld. Je zou dus een Facebook Group kunnen starten om zo met je doelgroep in contact te blijven.
  4. Post Facebook Video’s: ook video’s blijven van groot belang in het algoritme van Facebook. Met name de Live Video’s zorgen voor veel interactie geeft Mark Zuckerberg in de post aan, zelfs 6 keer zoveel als normale video’s.
  5. Ga Facebook Ads gebruiken: dit is misschien wel waar Facebook uiteindelijk op uit is uiteraard. Desalniettemin is het een geweldig middel om je doelgroep te bereiken. Omdat Facebook zoveel profiel data heeft van de gebruikers bieden de targeting mogelijkheden je de mogelijkheid om super gericht je doelgroep te bereiken tegen een relatief laag bedrag. Meer weten…

Voorkom vote, react en share baiting!

Heel belangrijk is om te voorkomen dat je tegen de richtlijnen van Facebook ingaat. Deze updates worden zelfs door Facebook naar beneden geplaatst! Vanuit Facebook is hieraan afgelopen december aandacht besteed, de zogenaamde Engagement Bait wordt met man en macht bestreden. Denk hierbij aan spam-achtige posts die aanzetten tot likes, shares en commentaren, zoals:

 

Meer bereik op Facebook en resultaat uit social media marketing?

Wij verzorgen al meer dan 5 jaar mooie campagnes op de diverse social kanalen. Uiteraard werken we volgens de geldende richtlijnen waardoor we maximaal resultaat uit jouw campagne halen. Zo verzorgen we voor het Oostenrijks Toeristenburo advertising campagnes en mooie Facebook acties op basis van Apps. Daarnaast maken we maandelijks Facebook wedstrijden en acties, zoals de Adventkalender voor Camp-to-Go.

Allemaal volgens de Facebook regels. Wil jij daarover meer weten? Neem contact op via ons contactformulier of bel direct 033-7370250.

Deel deze blog