Act-On tip: Sneller segmenten maken

Door segmenten aan te maken kun je gerichter inspelen op de informatie behoefte van je ontvanger. Hoe meer je van je doelgroep weet, hoe waardevoller je de specifieke content voor deze doelgroep kan maken. Maar het aanmaken van segmenten kan soms best een tijdrovende klus zijn. Daarom deze week een kleine hack…

‘Hidden gem’

Iedere tool heeft ‘hidden gems’ die voor de ontwikkelaars zeer logisch, normaal en makkelijk te vinden zijn, maar die voor de gebruiker niet zo voor de hand liggen.

Vandaag laten we je zo’n ‘hidden gem’ zien. Eentje die je aanzienlijk wat tijd bespaart bij het maken van meerdere segmenten.

Btw: mocht jij ook een ‘hidden gem’ hebben ontdekt: deel het met ons. Wellicht word je gefeatured in een editie van de Marketing Guys Act-On Tips!

We gebruiken voor dit voorbeeld de Masterlist en maken een aantal segmenten. Dit lijkt heel basaal maar hier zit een kleine gem in verborgen.

Stap 1: Bij het aanmaken van een segment klik je rechts van het segment op de dropdown en kies: Create a Segment.

Stap 2: In het segment vul je de velden in die je nodig hebt, en je drukt op save. Hierna verschijnt een pop-up waarin staat dat het segment succesvol is opgeslagen. Druk op ‘Ok’ en je gaat weer terug naar het Masterlist-overzicht, waar jouw segment nu in staat.

Stap 3: Om nog een nieuw segment te maken ga je vervolgens weer naar het dropdown menu en je drukt weer op Create new Segment. Dit doe je opnieuw en opnieuw. En dat kost heel veel tijd…. Als je een reeks aan segmenten aan wilt maken (die allen onder 1 segment vallen) is er een trucje dat je kunt toepassen:

Na het invullen van het segment en het saven klik je NIET op ‘Ok’ maar ergens anders op de pagina.

Stap 4: Je ziet het segment dat je nét hebt aangemaakt, met het grote verschil dat het segment nu ís opgeslagen. Dit betekent dat als je nu de data aanpast en opnieuw Saved er een NIEUW segment is aangemaakt! Pas dit toe zo vaak je maar wilt. Nu hoef je niet meer heen en weer te klikken bij het aanmaken van meerdere segmenten. Probeer het maar uit!

Extra:

Als je op alfabetische volgorde je segmenten aanmaakt is een bijkomend voordeel dat de Column Value ook blijft staan en je dus sneller door scrolt naar je volgende value.

Let op! Als een segmentnaam al bestaat geeft Act-On een foutmelding dat je de naam moet aanpassen. Als je dan een nieuwe naam invoert moet je WEL op ‘Ok’ klikken. Het systeem zal anders elk segment dat daarna is gemaakt overschrijven.

We helpen je graag verder met praktisch advies. Lees deze blogs, beluister de podcasts, download whitepapers en meld je aan voor onze nieuwsbrief.